یکی از مهمترین ابزارهایی که در دنیای الکترونیک به کمک انسان آمده و خرید کردن را برای او راحت کرده، دستگاه کارتخوان است. این روزها به هرجا که میروید و خرید میکنید میتوانید با استفاده از کارت بانکی و دستگاه کارتخوان وجه قابل پرداخت را بپردازید و مجبور نباشید دائماً پول نقد با خود بههمراه داشته باشید.
اما چگونه میتوان کارتخوان را تهیه کرد و سؤال مهمتر این است چگونه کارتخوان را ثبت کنیم؟ اینکه چگونه دستگاه کارتخوان خود را ثبت کنیم بسیار مهم است؛ زیرا تا زمانی که ثبت نشود نمیتوان از آن استفادهکرد. بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.
نحوه ثبت کارتخوان
به هر مکانی که در زمینه فروش کالا و خدمات میروید، کارتخوان را مشاهده میکنید. در واقع میتوان گفت تمام مشاغل دارای مجوز و صاحبان کسبوکارهای معتبر مانند مشاغل پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، دامپزشکی و غیره که فعالیت آنها از سوی وزارت کار و سایر مؤسسات مربوطه تایید شده است، موظف هستند برای مبالغ پرداختی از کارتخوان استفاده کنند. قدم اول برای استفاده از کارتخوان ثبت آن در سامانه مربوطه است که در ادامه به آن میپردازیم.
دستگاه کارتخوان سیار
چگونه کارتخوان را در اداره مالیات ثبت کنیم؟ نحوه ثبت دستگاه کارتخوان در کارتابل مالیاتی
اداره مالیات یکی از مهمترین سازمانهای کشور است که وظیفه رسیدگی به شرایط اقتصادی کشور را بر عهده دارد؛ بنابراین اینکه چگونه بسیار مهم است؛ زیرا از این طریق است که آنها میتوانند متوجه شوند از هر کسبوکاری باید چه میزان مالیات دریافت کنند.
طبق تبصره 2 ماده 169 آییننامه مالیاتی کشور تمام مودیان مشمول موظف هستند اطلاعات خود در مدتزمان معینشده در سامانه مالیاتی به ثبت برسانند. به این سامانه، سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی سازمان امور مالیاتی میگویند.
برای ثبتنام در این سامانه میتوانید از طریق پرتال خدمات جامع الکترونیکی مالیاتی اقدام کنید. خدمات پرتال جامع مالیاتی شامل موارد زیر است:
- ثبتنام و تکمیل پرونده الکترونیک مالیاتی
- استعلام بدهکاری مالیاتی کسبوکارها
- پرداخت قبوض مالیاتی و صدور قبض مالیاتی جدید کسبوکار
- درخواست رفع محدودیتها در صورت وجود
- استعلام اظهارنامه دفاتر تجاری که پلمپ شدهاند
- ثبت و مدیریت سامانههای فروشگاهی و دستگاههای کارتخوان بانکی
- استعلام رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در صورت نیاز
- درخواست استفاده از ابلاغ الکترونیک و نمایش اوراق
- درخواست ارسال اطلاعات اظهارنامه به سازمانها
- ثبت مشمولیت ارزش افزوده
شروع ثبتنام در سامانه ثبت دستگاه کارتخوان
برای ثبت و فعال سازی کارتخوان خود ابتدا باید وارد سامانه ثبتنام الکترونیک شوید که لازم به داشتن یک نام کاربری است. این کد کاربری را میتوانید هنگام ثبتنام در سازمان امور مالیاتی و در پایان تایید نهایی اطلاعات خود دریافت کنید.
برای ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی بعد از ورود به سامانه مورد نظر، گزینه سایر خدمات را انتخاب کنید و سپس بر آیکون ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی کلیک کنید. حواستان باشد اطلاعات دستگاه خود را در این قسمت به درستی انتخاب کنید.
چگونه کارتخوان را در اداره مالیات ثبت کنیم؟
برای اینکه بگوییم باید چگونه کارتخوان را ثبت کنیم لازم است پس از خرید کارتخوان ابتدا نحوه وارد کردن اطلاعات توضیح داده شود. برای ثبت مشخصات صندوق فروش باید مراحل زیر را دنبال کنید:
- با کد کاربری وارد سامانه شوید
- به قسمت ثبتنام برگردید
- اطلاعات خواسته شده را در فرم مشمولیت بنویسید
- به صفحه چکیده اطلاعات ثبتی وارد شوید
- مرحله آخر لیست صندوق و پایانههای فروش است
سامانه ثبت کارتخوان
نکات مهم در نحوه ثبت کارتخوان در اداره مالیات
برای اینکه بدانیم باید چگونه کارتخوان را در اداره مالیات ثبت کنیم باید به یک سری نکات توجه کنید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
- درج شماره سریال استاندارد دستگاه کارتخوان جهت ثبت در سامانه
شماره سریال همان شمارهای است که از سوی شرکتهای تأمینکننده معتبر پایانههای فروشگاهی به هر دستگاه کارتخوان اختصاص داده میشود. این شماره برای هر کارتخوان منحصربهفرد است و هیچ دو کارتخوانی شماره سریال مشابه ندارند. این شماره عبارتی 16 رقمی و ترکیبی از اعداد و حروف است.
- نوع مشمولیت متقاضی
باید برای اینکه بدانید چگونه کارتخوان را ثبت کنیم که مشکلی پیش نیاید باید در لیستی که برای این امر است نوع مشمولیت مخصوص به خود را پیدا کنید و آن را انتخاب کنید.
- تاریخ مشمولیت
برای نحوه فعالسازی کارتخوان مالیاتی در این قسمت باید تاریخ مشمولیت مودیان در قسمت مربوطه بهدرستی وارد شود.
- درج مدل دستگاه
مدل دستگاه شما توسط شرکتی که آن را تولید یا ارائه کرده است مشخص شده، آن را به درستی در قسمت مربوط به این اطلاعات وارد کنید تا نحوه ثبت کارتخوان به درستی انجام شود.
- درج وضعیت پذیرنده در فرم ثبت دستگاه
اینکه چگونه کارتخوان را ثبت کنیم ارتباط مستقیم با درست وارد کردن اطلاعات دارد. این فیلد مربوط به وضعیت دستگاه شما شامل تعطیلی، تعطیلی موقت، غیر فعالی موقت و دائم اشاره دارد که لازم است به درستی انتخاب شود.
- درج سایر اطلاعات
در این قسمت باید اطلاعات دیگر شامل مشخصات فردی متقاضی و دستگاه کارتخوان است که میبایست بهدرستی وارد و در نهایت ثبت گردد. به یاد داشته باشید که نحوه ثبت دستگاه کارتخوان در کارتابل مالیاتی بسیار مهم است پس باید اطلاعات به درستی وارد شود تا بتوانید از کارتخوان خود استفادهکنید.
وارد کردن رمز توسط مشتری
نحوه خرید کارتخوان
برای خرید بهترین کارتخوان ابتدا باید در نظر بگیرید شرایط شغلی و حرفه شما چگونه است. اگر جای ثابتی دارید دستگاه پوز ثابت برای شما مناسب است، اما اگر محل کار مشخصی ندارید بهتر است از دستگاه پوز سیار استفاده کنید.
برای خرید کارتخوان مدارکی لازم است که در ادامه به آنها میپردازیم. در نهایت پس از خرید داشتن اطلاعات لازم برای اینکه چگونه کارتخوان را ثبت کنیم لازم است. مدارک مورد نیاز خرید کارتخوان عبارتند از:
- کپی شناسنامه و کارت ملی پشت و رو
- تکمیل فرمهای مربوط به هر psp
- کپی اجارهنامه، جواز کسب یا استشهاد محلی
- تصویر گذرنامه و کارت آمایش برای اتباع خارجی
تفاوت کارتخوان سیار و ثابت
کارتخوانهای موجود در بازار به دو نوع کلی تقسیم میشوند که شامل کارتخوان سیار و کارتخوان ثابت است. ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و نحوه ثبت دستگاه کارتخوان در کارتابل مالیاتی برای کارتخوان سیار و ثابت تفاوتی ندارد و شما میتوانید طبق مراحل قبلی برای هر کدام از انواع آن پیش بروید.
استفاده از دستگاه کارتخوان در مراکز خرید
دستگاه کارتخوان سیار و ثابت چگونه است؟
همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع از کارتخوان، نوع قابل حمل است که در مشاغل دستفروش در خیابان و متروهای آن را میتوان مشاهده کرد. این نوع شارژی است و پس از شارژ کامل از 8 تا 48 ساعت میتوان از آن استفاده کرد.
در مقابل دستگاه پوز ثابت هم وجود دارد که شارژی نیست و در تمام طول مدت زمان میتوان از آن بهره برد و نگرانی از بابت خاموش شدن آن نداشت.
ویژگیهای کارتخوان سیار
کارتخوانها بسته به نوعی که دارند هر یک ویژگیهای مخصوص به خود را دارا هستند که در اینجا به بررسی ویژگیهای کارتخوان سیار خواهیم پرداخت:
- قابلحمل
- کوچک
- بدون سیم
- استفاده از تکنولوژی سیمکارت و اینترنت وایفای و 4G
- قابلیت استفاده در سرتاسر کشور
ویژگیهای دستگاه کارتخوان ثابت
- روشن شدن و آماده به کار شدن سریع دستگاه
- برخورداری از سرعت بالا در انجام تمام تراکنشها مخصوصاً خریدها
- کیفیت نور صفحه عالی
- کمترین میزان قطعی ارتباط
- امنیت بالا در حین انجام تراکنش